Bemiddeling bij huurgeschillen

 

Indien u verwikkeld bent in een huurgeschil, neem dan gerust contact op om een verkennend gesprek in te plannen en de mogelijkheden van bemiddeling te ontdekken. 

 

Meningsverschillen tussen huurder en verhuurder komen vaak voor. Het kan gaan om huurachterstand, gebreken aan het huurpand, terugbetaling van de huurwaarborg, overlast enzovoort.

 

In het beste geval gaan beide partijen een gesprek aan en komen ze onderling tot een oplossing.

 

Kunnen huurder en verhuurder het niet eens worden, dan volgen de gebruikelijke schriftelijke aanmaningen. Geraken de partijen er nog niet uit, dan richten ze zich tot de vrederechter, in eerste instantie voor een verzoeningsprocedure en vervolgens, indien er geen akkoord kan worden vastgelegd, voor een gerechtelijke procedure.

 

Dergelijke procedure is erg tijdrovend en de kosten kunnen snel oplopen. Bovendien kan de uitkomst zeer frustrerend zijn.

 

Zo ver hoeft het echter niet te komen. Indien de betrokkenen er in eerste instantie zelf niet in slagen hun conflict op te lossen, dan kunnen ze beroep doen op een erkend bemiddelaar zoals i-mediate.